یکی از اصلی‌ترین دلایل نوسان دائم ارزش پول، تغییر سیاست‌های مالی هر کشور است که همین امر موجب سرمایه‌گذاری بسیاری از افراد در ارزهای ملی کشورهای مختلف شده و از نوسانات آن سود دریافت می‌کنند. با سقوط ارزش ریال در بازارهای جهانی و داغ شدن بازار دلار، بسیاری از سرمایه گذاران تصمیم به تبدیل دارایی‌های خود به دلار یا ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت یا همان استیبل کوین روی آوردند تا ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. به همین دلیل قصد داریم تا در این مطلب به تفاوت دلار و تتر بپردازیم تا بتوانید در بستری امن سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

تفاوت دلار و تتر چیست؟

با توجه به خدمات و مزیت‌های ارزهای دیجیتال مانند کارمزد اندک، تمرکززدایی و دخیل نبودن شخص ثالث، باعث محبوبیت بیشتر تتر در بازارهای جهانی شده و سرمایه گذاران را با چالش جدیدی مبنی بر اینکه روی یکی از این دو ارز سرمایه‌گذاری کنند روبرو کرده است. اما هم‌چنان افراد زیادی هستند که برای سرمایه‌گذاری خرید دلار را انتخاب می‌کنند. دانستن تفاوت دلار و تتر می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم درستی را اتخاذ نمایید. پیش از بررسی تفاوت دلار و تتر بهتر است با تعریف این دو آشنا شویم.

تتر چیست؟

تتر USDT یک استیبل کوین معتبر و با سابقه است که در سال ۲۰۱۴ توسط Tether Limited برای پر کردن شکاف بین بازار کریپتو و ارزهای فیات منتشر شد که ارزش آن همیشه ثابت و معادل یک دلار آمریکا محاسبه می‌شود. اما در مواردی این ارزش با اختلاف بیشتر یا کمتر تخمین می‌خورد. درباره استیبل کوین تتر بیشتر بدانید.

دلار کاغذی یا ارز فیات چیست؟

همان اسکناس‌های معمول کاغذی هستند که در خرید و فروش‌های روزمره از آن استفاده می‌شود. تمام افراد دنیا بر این باورند که پول فیات، واحد پولی هر کشور بر پشتوانه‌ی طلا و نقره موجود در خزانه داری است، در صورتی که هیچ پشتوانه‌ای ندارد. اعتبار این پول به ثبات اقتصادی آن کشور و میزان عرضه و تقاضا ی آن که در جامعه استفاده می‌کنند بستگی دارد.

علت تفاوت قیمت دلار و تتر

اختلاف بسیار جزئی در قیمت تتر و دلار وجود دارد که این تفاوت قیمت در بازارهای جهانی نشان از با ارزش بودن دلار کاغذی می‌دهد. البته بعضی مواقع تتر از دلار پیشی می‌گیرد. در مجموع تتر یک مشتق از دلار آمریکا است که قیمت واقعی آن ۱دلار نیست. با توجه به اینکه پشتوانه تتر یک دلار است، اما چون برای هر تراکنش یک کارمزد در نظر گرفته می‌شود، در نتیجه تتر ارزشی کمتر از یک دلار دارد. سه دلیل در اینجا مطرح است که می‌توان با استناد به آن، دلیل تفاوت قیمت دلار و تتر را بررسی کرد. ریسک بازار، راحتی معامله و عرضه و تقاضا که هر کدام را جداگانه توضیح می‌دهیم.

تاثیر ریسک بازار

برای مثال شما به عنوان یک سرمایه گذار بخشی از سرمایه خود را بصورت تتر نگهداری می‌کنید. تصور کنید که سیستم تتر و بلاک چین به طور کلی سقوط کند، در این صورت سرمایه‌ای که بصورت تتر نگهداری می‌کردید از بین می‌رود. هر چند این احتمال بسیار کم است ولی باز هم وجود دارد. همین علت سبب می‌شود که ارزش تتر کمتر از یک دلار باشد. این تفاوت قیمت جزئی است، اما ممکن است در معاملات با حجم سنگین به چشم بخورد.

تاثیر راحتی معامله

یکی دیگر از علل اختلاف قیمت که این بار باعث افزایش ارزش تتر میشود، راحتی در معامله است. یعنی شما هر جایی از دنیا و هر زمانی از شبانه روز می‌توانید خرید و فروش تتر انجام دهید. در حالی که برای خرید و فروش دلار کاغذی باید به صرافی‌های فیزیکی سطح شهر مراجعه کرده و خرید و فروش انجام داد. در نتیجه می‌توان گفت که در معاملات تتر سرعت بیشتر است و ارزش آن را گاهی بیشتر از یک دلار رقم می‌زند.

تاثیر عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا هم در کاهش و هم افزایش نرخ تتر موثر است. بدین صورت که اگر بسیاری از افراد تمامی سرمایه خود را یکباره به تتر تبدیل کنند و فروشی صورت نگیرد و کوین‌های موجود در خزانه تتر که تعداد مشخصی دارند کمیاب شود، قیمت تتر نسبت به دلار کاغذی افزایش می‌یابد. در مقابل اگر در مدت زمان کوتاهی حجم زیادی تتر به فروش برسد، ارزش تتر سقوط می‌کند. حجم معاملات تتر را در سایت کوین مارکت کپ مشاهده کنید.

علت اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران

علاوه بر عرضه و تقاضا که در بازار جهانی موثر است و گفته شد، عوامل دیگری برای تفاوت قیمت تتر و دلار در ایران وجود دارد. نوسانات ارزش ریال، کارمزد تراکنش تتر در صرافی‌های مختلف، انتقال وجه بین المللی و کارمزد شبکه‌های مختلف در معاملات تتر از مهم‌ترین این موارد هستند.

کارمزد شبکه‌های مختلف در معاملات تتر به این صورت است که بر پایه‌ی بلاک چین‌های مختلف ارائه میگردد. این بلاکچین‌ها شامل اتریوم، سولانا، بیت کوین و ترون است. تغییر هر کدام از این شبکه‌ها بر سرعت انتقال بسیار تاثیر گذار بوده و باعث تغییر کارمزدها می‌شود. اتریوم بالاترین سرعت برای تراکنش‌ها را دارا بوده و به دنبال آن، هزینه‌ی تراکنش بالاتری هم دارد. کارمزدهای مختلف این شبکه‌ها موجب متفاوت بودن نرخ تتر نسبت به دلار می‌شود.

قیمت تتر USDT

دلار بخریم یا تتر؟

در ابتدای شروع نوسانات این اختلاف قیمت تتر و دلار گاهی کمتر یا بیشتر می‌شد که به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه بود که به مرور زمان به نرخ ثابت‌تری رسید.

چرا تتر بخریم؟

  • انتقالات مالی برای افراد در شبکه‌های غیر متمرکز با استفاده از تتر سریع و ارزان انجام می‌شود.
  • اگر به دلیل تورم یا عوامل دیگر قیمت دلار تغییر کند، قیمت تتر هم تغییر میکند. از همین جهت نرخ تورم در آن صفر است.
  • در تمامی ساعات شبانه روز می‌توانید خرید و فروش انجام دهید و هر زمان که لازم داشتید می‌توانید تتر خود را به قیمت روز بفروشید.
  • یکی دیگر از مزیت‌های آن تبدیل به سایر ارزهای دیجیتال است. از دیگر مزایای مقایسه دلار و تتر که بسیار مهم است، می‌توان به شفافیت و امنیت بالای استیبل کوین تتر اشاره کرد که دارای عدم محدودیت خرید و فروش است.

USDT حواشی مختلفی را در چند سال اخیر پشت سر گذاشته که مهمترین آن‌عدم شفافیت حاکم بر فعالیت‌های شرکت عرضه کننده این رمز راز است. با توجه به اینکه تا امروز مشکلی برای این رمز ارز به وجود نیامده، اما این‌عدم شفافیت در عملکرد رمز ارز باعث رخ دادن مشکلاتی در آینده می‌شود.

چرا خرید تتر بهتر از خرید دلار است؟

با وجود اینکه دلار همیشه به صورت نقد و فیزیکی در اختیارتان قرار دارد، اما میتواند مشکلاتی را نیز ایجاد کند. خطراتی مانند گم شدن، آسیب دیدن یا سرقت را برای خریدار به همراه دارد. امکان ایجاد تورم همیشه وجود دارد، چون دلار را میتوان به صورت نامحدود چاپ کرد. خرید و فروش دلار حضوری بوده و زمان بر می باشد.

جمع بندی

همان‌طور که در این مطلب خواندیم، تفاوت‌هایی در سرمایه‌گذاری تتر و دلار وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس مزایای و معایبی که مطرح کردیم، تصمیم بگیرید که در شرایط فعلی کدام برای شما مناسب است. درصورتی که قصد خرید تتر ارزان دارید میتوانید از طریق صرافی تاپ کنز اقدام به خرید تتر کنید.

5/5 - (1 امتیاز)