تتر (USDT) یکی از محبوب ترین استیبل کوین های بازار رمزارز هاست. تتر USDT برای حفظ ارزش یک به یک با دلار آمریکا طراحی شده است. این ارز در بسیاری از بلاک چین‌های مختلف وجود دارد و طی چند سال گذشته افزایش حجم معاملات و بهبود نقدینگی را تجربه کرده است.

مانند سایر استیبل کوین‌ها، USDT برای تجارت ارزهای دیجیتال مفید است، زیرا به معامله‌گران اجازه می‌دهد از نوسانات بازار که برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال رایج است اجتناب کنند. استفاده از استیبل کوین ها همچنین هزینه های اضافی و تاخیر تبدیل ارزهای دیجیتال و فیات را حذف می کند.

تتر بخش کلیدی از اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. از دسامبر 2020، رمز ارز تتر به عنوان چهارمین ارز دیجیتال بزرگ جهان با ارزش بازار تقریباً 20 میلیارد دلار رتبه بندی شد. و پس از بیت کوین، اتریوم و XRP قرار دارد. علاوه بر این، به عنوان رمزارز با بالاترین حجم معاملات روزانه شناخته می شود، حتی از بیت کوین نیز پیشی می گیرد. اما تتر چیست و چگونه می تواند برای شما مفید باشد؟

تتر USDT چیست؟

تتر (USDT) اولین استیبل کوین در جهان است (یک ارز دیجیتال که ارزش یک ارز فیات را دارد). در ابتدا در سال 2014 با نام Realcoin توسط سرمایه گذار بیت کوین براک پیرس، کارآفرین ریو کالینز و توسعه دهنده نرم افزار کریگ سلرز منتشر شد.
USDT در ابتدا بر اساس پروتکل بیت کوین در بستر Omni صادر شد، اما از آن زمان به دیگر بلاک چین ها نیز مهاجرت کرده است. در واقع، همانطور که در نمودار زیر می بینید، بیشتر عرضه آن در اتریوم به عنوان یک توکن ERC-20 وجود دارد. همچنین در چندین بلاک چین دیگر از جمله TRON، EOS، Algorand، Solana و شبکه OMG منتشر شده است.

تتر هم موفقیت و هم جنجال های بسیاری را تجربه کرده است. به خصوص در روزهای اولیه عرضه آن، قیمت USDT تا حدودی نوسان داشته است، حتی در مقطعی به 1.2 دلار رسیده است. با این حال، رمزارز تتر از اوایل سال 2019 نوسانات بسیار کمتری را تجربه کرده است. این احتمالاً به لطف افزایش مداوم حجم معاملات آن و پیشرفت کلی بازارهای ارزهای دیجیتال است.

ارز تتر USDT چگونه کار می کند؟

کاربرد استیبل کوین ها برخلاف دیگر آلت کوین ها، در ثبات نسبی آنهاست. به عنوان یک استیبل کوین، جذابیت تتر در اتصال آن به ارز فیات است. گفته می‌شود که USDT در ابتدا دقیقاً به USD متصل شده و به ازای هر USDT در گردش، 1 دلار قفل میشود.

مطابق Whitepaper تتر: همه توکن‌های تتر با ارز فیات منطبق 1 به 1 می‌چسبند و 100% توسط ذخایر تتر پشتیبانی می‌شوند. ارزش ذخایر ما روزانه منتشر می شود و حداقل یک بار در روز به روز می شود.

همانطور که در نمودار USDT/USD زیر مشاهده می کنید، تتر  با نرخ ثابت یک به یک با USD معامله می شود. با این حال، رویدادهای مهم بازار رمزارزها نیز می تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد.

قیمت تتر USDT

چرا رمز ارز تتر مهم است؟

تتر شکاف بین ارزهای کریپتو و فیات را پر می کند. این یک راه آسان برای سرمایه گذاران برای به دست آوردن یک معامله یک به یک برابر دلار آمریکا، بدون نوساناتی مانند سایر ارزهای دیجیتال است. با ایجاد این ثبات، سرمایه‌گذاران می‌توانند دارایی دیجیتالی مشابه ارزهای فیات اما با سهولت معامله در بازارهای کریپتو داشته باشند. ویژگی‌های کلیدی Tether آن را به یک ارز محبوب تبدیل کرده است – اگرچه از خطرات نیز مصون نیست.

ویژگی های کلیدی تتر 

  • نسبت 1:1 (USD به USDT)
  • ثبات (به همان اندازه که دلار آمریکا را می توان پایدار در نظر گرفت)
  • در بلاک چین های مختلف موجود است.
  • موارد استفاده متفاوت در مقایسه با ارزهای دیجیتال دیگر

کاربردهای تتر USDT 

1. ثبات بازار: اگر قیمت بیت کوین یا سایر رمزارزها به سرعت در حال کاهش است، می توانید به سرعت USDT بخرید.
2. به راحتی وجوه را بین صرافی ها جابه جا کنید: با تتر، می توانید دارایی خود را خیلی سریع بین صرافی ها جابه جا کنید. خرید تتر برای معاملات آربیتراژ نیز استفاده میشود.
3. در صرافی‌های ارز دیجیتال معامله کنید: برخی از صرافی‌ها تسهیلاتی برای واریز و برداشت فیات ندارند، اما اجازه معامله USDT را می‌دهند. با به خرید تتر می‌توانید در این صرافی‌ها معامله کنید بدون اینکه نگران نوسانات بازار و قرار دادن دارایی معاملاتی خود در BTC (یا سایر ارزهای دیجیتال) باشید.

4. معاملات به سبک فارکس: از آنجایی که USDT به USD متصل است، می‌توانید با مبادله سایر ارز های فیات (غیر ایالات متحده) به USDT زمانی که ارزش آنها در برابر USD بالا است، معاملاتی به سبک فارکس انجام دهید.

کیف پول های تتر USDT

به غیر از تاپ کنز و سایر صرافی‌های ارز دیجیتال، می‌توانید تتر USDT خود را در کیف پول‌های مختلف ذخیره کنید. مثل کیف پول های وب و موبایل (مانند Trust Wallet) یا کیف پول های سخت افزاری سرد (مانند Ledger). از آنجایی که USDT بر روی طیف وسیعی از بلاک چین های مختلف ارائه می شود، باید اطمینان حاصل کنید که آن را از همان شبکه و به همان شبکه منتقل می کنید.
برای مثال، اگر به صفحه برداشت تتر در صرافی بروید، پنج گزینه شبکه مختلف برای انتقال به آن پیدا خواهید کرد: BNB Beacon Chain (BEP-2)، BNB Smart Chain (BEP-20)، اتریوم (ERC-20)، Tether. (OMNI)، و ترون (TRC-20). خیلی مراقب باشید. اگر از شبکه اشتباه استفاده کنید ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید. به عنوان مثال، اگر بخواهید Omni USDT را به آدرس ERC-20 USDT ارسال کنید، به احتمال زیاد دارایی شما از بین خواهد رفت.

توجه داشته باشید که از دسامبر 2020، ERC-20 USDT تنها نوع پشتیبانی شده توسط Ledger است. این بدان معناست که تتر USDT در حال اجرا بر روی بلاک چین بیت کوین (Omni Layer) برای انتقال به کیف پول های سخت افزاری لجر در دسترس نیست.

سایر ارزهای دیجیتال تتر

به غیر از USDT، تتر استیبل کوین های دیگری نیز دارد:

  • EURT: یک سکه تتر متصل به یورو
  • CNHT: یک سکه تتر با یوان چین
  • XAUT: یک سکه فیزیکی با پشتوانه طلا

استیبل کوین ها راحتی زیادی را در دنیای کریپتو ایجاد کردند، زیرا نیاز معامله گران به تبدیل ارزهای فیات و کریپتو را کاهش می دهند. به این ترتیب، USDT یک دارایی مفید برای معاملات ارزهای دیجیتال است.

در حالی که سوالات مختلفی در مورد اعتبار پشتوانه تتر USDT وجود داشته است، عملکرد چند سال گذشته تتر نشان میدهد باید به این رمزارز به عنوان یک استیبل کوین ایمان داشت. به غیر از USDT، می توانید از سایر استیبل کوین ها مانند BUSD، USDC، TUSD و PAX را نیز معامله کنید.

منبع: بایننس آکادمی

5/5 - (1 امتیاز)