با وجود ارزشمند بودن ارز های دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم، نمیتوان از یک ضعف آنها چشم پوشی کرد: تغییرات شدید قیمت! این نوسانات آنقدر بالاست که این روزها، از بازار ارز دیجیتال، به عنوان یک بازار بی ثبات یاد میشود. چرا که ارز های دیجیتال در مقایسه با ارزهای فیات با نوسان قیمت بیشتری رو به رو میشوند. استیبل کوین ها به همین خاطر به وجود آمده اند. اما ساز و کار آنها چگونه است؟ و چه تفاوتی با سایر رمز ارز ها دارند؟

استیبل کوین چیست؟

ارز باثبات یا Stablecoin یک نوع ارز دیجیتال است که برای به حداقل رساندن نوسانات قیمت طراحی شده است. Stablecoin ها مانند ارزهای فیات به یک دارایی ثابت مثل دلار، طلا و یا هرچیزی که بتوان برای آن یک قیمت ثابت درنظر گرفت، وابسته هستند. به عبارت دیگر این رمزارزها پشتوانه دارند. بنابراین کمتر از سایر ارزهای دیجیتال دچار نوسان میشوند.

استیبل کوین ها معمولا توسط نهاد های مالی وابسته به دولت و بانک های بزرگ به وجود می آیند. این نهادها در صورت نوسان قیمت وارد بازار شده و با دستکاری عرضه و تقاضا از کاهش/افزایش قیمت Stablecoin ها جلوگیری میکنند.

ارز های با ثبات بسیاری در بازار ارز های دیجیتال وجود دارند. که چشم انداز آنها به دست آوردن جایگاه معروف ترین استیبل کوین یعنی تتر USDT است.

کاربرد ارز دیجیتال با ثبات

  • اگر شما پرداخت هایتان را با بیت کوین انجام دهید، ممکن است از لحظه‌ی ارسال پول تا رسیدن به دست گیرنده، ارزش دارایی‌تان تغییر کند. استیبل کوین ها برای رفع این مشکل به وجود آمدند. به همین دلیل است که تتر، به عنوان محبوب ترین استیبل کوین، پر استفاده ترین ارز دیجیتال دنیاست.
  • استیبل کوین، پناهگاهی امن برای تریدرها و هولدرهاست. زمانیکه بازار خرسی است، با تبدیل دیگر رمزارزها بهStablecoin ، میتوانید ارزش دارایی خود را حفظ کنید. علاوه بر آن، با خرید استیبل کوین، میتوانید از تورم شدید و کاهش ارزش پول ملی در امان بمانید.
  • ارز های باثبات انتخاب مناسبی برای تریدرهایی است که قصد ریسک ندارند.
  • رشد و نوسان دلار و استیبل کوین هایی مثل تتر تقریبا یکسان است. بنابراین، به جای خریدن دلار با کارمزد بسیار بالا، میتوانید تتر خریداری کنید.

استیبل کوین های دلاری

انواع Stablecoin 

استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات

محبوب ترین نوع استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات که نسبت 1:1 دارد. یعنی به ازای هر توکنی که صادر میشود، صادرکننده یک واحد ارز فیات ذخیره میکند. شناخته شده ترین این دسته، تتر USDT است که پشتوانه آن دلار آمریکاست. صرافی بایننس، دو Stablecoin با پشتوانه فیات دارد. BUSD که پشتوانه آن دلار آمریکاست و BGBP که ارز دیجیتال پوند انگلیس محسوب می‌شود.

استیبل کوین با پشتوانه دارایی

این نوع از ارزهای باثبات، با یک دارایی قابل تبدیل به پول مثل طلا، املاک و.. پشتیبانی میشود.  یکی از آنها تتر گلد XAUT است که از سوی شرکت تتر عرضه شده است. و هر واحد آن برابر با یک اونس طلای لندن است. پکس گلد Pax Gold و دیجیکس گلد Digix Gold نمونه های دیگری از این ارز های باثبات هستند.

برای خرید استیبل کوین با پشتوانه طلا، ابتدا باید از طریق پلتفرم های داد و ستد، با ارز فیات، طلا خریداری کنید. شرکت واسطه طلا را برمیدارد و به جای آن توکن به شما میدهد. بعد از آن توکن های صادر شده وارد شبکه میشود و میتوانید با آن معامله کنید.

 

استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال

این دسته توسط یک یا چند ارز دیجیتال پشتیبانی میشوند. اما با وجود نوسان قیمت رمزارزها، این کوین ها چگونه قیمت خود را ثابت نگه میدارند؟ برای دریافت این کوین ها، کاربران ارز دیجیتال خود را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کنند و این قرارداد به آنها توکن میدهد. و درصورتی که فرد بخواهد وثیقه اش را بردارد، باید کوین هایی را که دریافت کرده بود همراه با سود به همان قرارداد پس بدهد.

یکی از معروف‌ترین استیبل کوین‌ها با پشتوانه ارز دیجیتال، دای DAI است که ارزشی معادل یک دلار دارد. ارز دیجیتال اتر ETH ، بت BAT ، لینک Link و چند ارز دیگر پشتوانه ارز دیجیتال دای هستند.

همه چیز درباره دای ، استیبل کوین غیرمتمرکز دلاری با پشتوانه ارز دیجیتال

این نوع استیبل کوین ها از نظر قیمتی بی ثبات هستند. و درصورتی که ارز دیجیتال پشتوانه آنها بیش از حد سقوط کند، به طور کلی نابود خواهند شد.

 

استیبل کوین های الگوریتمی

الگوریتم ها و قراردادهای هوشمند مدیریت عرضه این توکن ها را به عهده دارند. این الگوریتم‌ها به‌طور خودکار، عرضه توکن را در بازار افزایش یا کاهش می‌دهند تا از این طریق، قیمت توکن را با ارز فیاتی که مدنظر آن است برابر نگه دارند.

خانواده استیبل کوین‌های بلاک چین ترا (Terra) از جمله مشهورترین استیبل کوین‌های الگوریتمی بازار ارزهای دیجیتال هستند.

درباره پروژه ترا Terra و ارز دیجیتال لونا Luna بیشتر بدانید

استیبل کوین های متمرکز و غیر متمرکز

استیبل کوین‌ های با پشتوانه فیات و دارایی، استیبل کوین‌های متمرکز هستند. و توسط یک یا چند سازمان متمرکز کنترل میشوند. استیبل کوین‌های با پشتوانه ارز دیجیتال و استیبل کوین‌های الگوریتمی، غیرمتمرکز یا نیمه‌متمرکز هستند، چون با استفاده از یک شبکه بلاک چینی غیرمتمرکز مثل اتریوم کار می‌کنند.

متمرکز

  • تتر (Tether – USDT)
  • یو اس دی کوین (USD Coin -USDC)
  • بایننس یو اس دی (Binance USD – BUSD)
  • ترو یو اس دی (TrueUSD – TUSD)
  • پکس دلار (Pax Dollar – USDP)

غیر متمرکز

  • دای (DAI)
  • ایاس دی تی (EOSDT)

 

5/5 - (1 امتیاز)