ارزش بازار به همان اندازه که در بازار سهام اهمیت دارد، در بازار ارز های دیجیتال و پروژه های بلاتکچین نیز کاربرد دارد. مارکت کپ یا Market Capitalization ارزش بازار فعلی یک ارز دیجیتال یا یک شبکه بلاکچین را مشخص میکند. یک معیار به همان اندازه مهم، ارزش کل بازار رمزارزها یا Total market cap است.از این شاخص میتوان به عنوان تخمینی از ارزش صنعت بلاکچین و ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

محاسبه مارکت کپ یک پروژه ارز دیجیتال نسبتا ساده است. بیشتر تریدرها مارکت کپ ارز های دیجیتال را با یکدیگر مقایسه میکنند. شاید این استراتژی کافی نباشد. مثلا شاخص total بسیار بیشتر از ارزش بازار بیت کوین و اتریوم است. با وجود اینکه این دو رمزارز به تنهایی بزرگترین مارکت کپ را دارند. تحلیلگران ارز دیجیتال معمولا از شاخص total برای تحلیل بازار استفاده میکنند. اما این شاخص ها به چه معناست و چه چیزی درمورد بازار به ما میگوید؟

ارزش بازار یا Market cap چیست؟

ارزش بازار که اغلب به عنوان Market Cap شناخته می شود، ارزش بازار فعلی یک ارز دیجیتال را نشان میدهد. این شاخص با ضرب سرمایه در گردش یک ارز دیجیتال در قیمت هر واحد آن محاسبه می شود.

فرض کنید ما دو شبکه داریم، AliceCoin و BobCoin. آلیس کوین مجموعاً 1000 رمزارز دارد و همه آنها در حال گردش هستند. BobCoin یک زنجیره اثبات کار است که در حال حاضر 60000 ارز از حداکثر عرضه 100000 آن در گردش است. قیمت فعلی AliceCoin در بازار 100 دلار است در حالی که BobCoin 2 دلار است. کدام سکه ارزش بازار بیشتری دارد؟

  • ارزش بازار = عرضه در گردش × قیمت
  • ارزش بازار آلیس کوین = 1000 × 100 دلار = 100،000 دلار
  • ارزش بازار باب کوین = 60000 × 2 دلار = 120000 دلار

حتی اگر یک باب کوین 50 برابر ارزان تر از یک آلیس کوین است، ارزش شبکه باب کوین همچنان از ارزش آلیس کوین بالاتر است. به همین دلیل است که مارکت کپ، تخمین بهتری برای محاسبه ارزش یک رمزارز نسبت به قیمت آن است.

کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال یا Total Market Cap چقدر است؟

ارزش کل بازار یا شاخص Total ارزش کل بیت کوین، آلت کوین ها، استیبل کوین ها، توکن ها و سایر دارایی های موجود در بازار را به صورت ترکیبی نشان می دهد. این معیار توسط بسیاری از تریدرها مهم تلقی می شود، زیرا اندازه صنعت کریپتو را به طور کلی نشان می دهد.

شاخص توتال بازار ارز های دیجیتال

  • کل ارزش بازار ارز های دیجیتال – منبع: Coinmarketcap

با توجه به نوسانات نسبتاً بالای بازار ارزهای دیجیتال، ارزش ها تمایل به تغییر کمی دارند. در طول شش سال و نیم اول ارزهای دیجیتال، کل سرمایه بازار هرگز از 20 میلیارد دلار فراتر نرفت. از زمان اوج  770 میلیارد دلاری در سال 2018، این رقم در صدها میلیارد در نوسان بوده است.

چرا کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال یا شاخص Total مهم است؟

ارزش کل بازار یا Total Market Cap کریپتو به عنوان مبنایی برای مقایسه با سایر بخش های اقتصادی استفاده میشود. برای مثال، تحلیلگران اغلب ارزش کل بازار ارز های دیجیتال را با مارکت کپ فلزات گرانبها یا سهام مقایسه میکنند. چرا آنها این کار را انجام میدهند؟ چون میتواند تخمین تقریبی از رشد بازار در سال ها و دهه های آینده به آنها بدهد. با این حال، هیچکس بهترین راه برای تخمین مارکت کپ ارزهای دیجیتال و پروژه های بلاکچین را نمیداند. این مقایسه ها شاید مفید باشند، اما نمیتوان کورکورانه به آنها اعتماد کرد.

چرا شاخص Total بازار ارز های دیجیتال میتواند گمراه کننده باشد؟

اتخاذ تصمیمات مالی و تعیین استراتژی بر اساس کل سرمایه بازار رمزارزها یا شاخص Total می تواند به دلایل مختلف گمراه کننده باشد.

اولین کار،اطمینان از ارزش گذاری صحیح بازار برای هر پروژه به صورت جداگانه است. این کار با گرفتن ارقام عرضه و ضرب آن در قیمت هر دارایی انجام می شود. اما، تعیین اطلاعات عرضه صحیح می تواند دشوار باشد. اگر آن داده ها نادرست باشد، هر گونه محاسبات بعدی نیز به طور خودکار نادرست خواهد بود.

دوماً می توان ارزش بازار برخی از پروژه ها را دستکاری کرد. برخی از پروژه ها این کار را برای ایجاد حس کاذب امنیت انجام می دهند. توجه به کل سرمایه بازار Total Market Cap بدون سوال کردن اینکه واقعاً به چه معناست، منجر به تصمیمات مالی اشتباه میشود.

در نهایت، کل سرمایه بازار یا شاخص Total صرفاً عددی است که یک لحظه معین در زمان را نشان می دهد.

معیار Fully Diluted Market Cap چیست؟

روش های مختلفی برای محاسبه مارکت کپ وجود دارد. یکی از راه های تخمین ارزش آینده یک شبکه، ارزش بازار رقیق شده Diluted Market Cap نامیده می شود. اما معنی آن چیست؟ اصطلاح “حجم بازار کاملا رقیق شده” از بازار سهام می آید. در آن بخش، این رقم نشان دهنده ارزش گذاری یک شرکت در صورتی است که تمام اختیارات سهام اعمال شوند و همه اوراق بهادار به سهام تبدیل شوند.

مهم است که عرضه فعلی و آینده ارز دیجیتال را در نظر داشته باشید. همه ارزهای دیجیتال و توکن‌ها در حال حاضر کل عرضه خود را ندارند. برای مثال، میدانیم که حداکثر ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت. امروزه 18.505 میلیون بیت کوین در گردش است. این معادل مارکت کپ تقریباً 195.2 میلیارد دلار با قیمتی در حدود 10550 دلار برای هر بیت کوین است.

برای محاسبه ارزش بازار رقیق شده، حداکثر عرضه بیت کوین را در نظر می گیریم. به این ترتیب، 21 میلیون و آن را در قیمت فعلی 10550 دلار ضرب می کنیم. نتیجه این مبلغ، مارکت کپ رقیق شده بیت کوین است که حدود 221.5 میلیارد دلار است. همین مفهوم را می توان در مورد سایر دارایی های رمزنگاری موجود در بازار نیز به کار برد. ارزش بازار رقیق شده، قیمت فعلی یک رمزارز را می گیرد و آن را در حداکثر عرضه تاکنون ضرب می کند. در نظر گرفتن اینکه قیمت این رمزارزها چگونه نوسان خواهد کرد، به هیچ وجه معیار دقیقی نیست. با این حال، می تواند به تعیین اینکه آیا یک ارز دیجیتال ممکن است کم یا بیش از حد ارزش گذاری شده باشد کمک کند.

توکن های کاهش دهنده قیمت

بسیاری از ارزهای دیجیتال شاهد افزایش عرضه در گردش خود در طول سال‌ها خواهند بود. در این موارد، حتی اگر قیمت ثابت بماند، Market Capitalization رقیق‌تر از امروز خواهد بود. در عین حال، توکن‌های کاهش‌دهنده تورم وجود دارند که تلاش می‌کنند به طور فعال عرضه خود را کاهش دهند. این را می توان به روش های مختلفی انجام داد، یکی از آنها از طریق فرآیندی است که به عنوان توکن سوزی شناخته می شود. این به کاهش حداکثر عرضه در آینده کمک می کند.

اگر ارزش دارایی در طول زمان افزایش نیابد و عرضه آن مدام کاهش یابد، مارکت کپ رقیق آن در سال‌های آینده می‌تواند کمتر از امروز باشد. برای مثال: BurnCoin دارای حداکثر عرضه فعلی 20 میلیون توکن با قیمت 1 دلار برای هر رمزارز است. اما تیم تصمیم می‌گیرد توکن‌ها را از بازار پس بخرد و آنها را بسوزاند و حداکثر عرضه را به 18 میلیون BurnCoin کاهش دهد.

پس از اعلام توکن سوزی، قیمت BurnCoin در 1 دلار باقی می ماند. با دانستن اینکه توکن سوزی در آینده اتفاق خواهد افتاد، می توانیم Market Capitalization رقیق شده را به صورت زیر محاسبه کنیم:

18 میلیون BurnCoin x 1 دلار = 18 میلیون دلار

با این حال، هنگامی که توکن سوزی اعلام می شود، ارزش بازار به صورت زیر است:

20 میلیون BurnCoin x 1 دلار = 20 میلیون دلار

در این حالت، مارکت کپ رقیق شده در واقع کمتر از فعلی است. با در نظر گرفتن مثال بالا، در فاصله زمانی بین اعلام و سوزاندن توکن ها، اتفاقات زیادی می تواند بیفتد. حتی پس از سوختن، قیمت همچنان می تواند افزایش یا کاهش یابد.

سخن آخر..

مارکت کپ یکی از معیارهای ضروری برای تحلیل بازار رمزارزهاست. این معیار نزول و جریان ارزش گذاری کل صنعت ارزهای دیجیتال را به تصویر می کشد.  در عین حال، در نظر گرفتن سایر معیارها نیز مهم است. مارکت کپ فقط یک تکه از پازل است. جنبه های دیگری از بازار ارز های دیجیتال وجود دارد که قبل از هر گونه سرمایه گذاری باید درباره آن تحقیق کنید.

منبع: بایننس آکادمی

 

 

5/5 - (2 امتیاز)