در سال 2021، میم کوین های رشد تصاعدی عجیب و غریبی داشتند! مخصوصا میم کوین هایی با تم سگ مثل دوج کوین DOGE و شیبا اینو SHIB که رقیب یکدیگر محسوب میشوند. میم کوین ها ارزهای دیجیتال الهام گرفته شده از میم هستند. آنها در مقایسه با رمزارزهای اصلی بیت کوین و اتریوم، نوسان بسیار زیادی دارند.

شاید دلیل این نوسان قیمت، جامعه محور بودن این توکن ها باشد. قیمت میم کوین ها معمولا تحت تاثیر رسانه های اجتماعی و احساسات جامعه‌ی آنلاین است. این وابستگی شاید با رشد ناگهانی همراه باشد اما ریسک های مالی خودش را دارد. بسیاری از معامله گران که با میم کوین ها یک شبه ثروتمند شدند، در همین نوسان ها سرمایه خود را از دست داده اند.

میم کوین های انفجاری

بعضی ها عقیده دارند سال 2021 سال سگ ها (!) در بازار رمزارزها بود. دوج کوین و شیبا اینو پیشتاز میم کوین ها بودند و در قیمت و ارزش بازار به شدت افزایش یافتند. از نوامبر 2021 دوج بیشتر از 8000 درصد رشد داشته است و بر اساس ارزش بازار در CoinMarketCap در رتبه نهم قرار دارد. رقیب آن شیبا SHIB، از ژانویه 2021 بیش از 60،000،000 درصد پمپاژ کرده است.

میم کوین چیست؟ 

میم کوین های ارز های دیجیتالی هستند که از میم ها، جوک ها و شوخی های اینترنتی و شبکه های اجتماعی الهام گرفته شده اند. اولین Memecoin دوج کوین بود. نام DOGE در سال 2013 برای شوخی از میم محبوب دوج (یک سگ ژاپنی شیبا اینو) گرفته شد. میم کوین ها بسیار غیرقابل پیش بینی هستند. این رمزارزها میتوانند یک شبه به دلیل تایید افراد مشهور در اینترنت یا FOMO محبوبیت پیدا کنند. در عین حال، اگر توجه جامعه آنلاین به سمت میم کوین دیگری جلب شود، قیمت آن به شدت کاهش می یابد.

یکی دیگر از ویژگی های میم کوین ها عرضه‌ی زیاد و نامحدود آنهاست. مثلا دوج حداکثر عرضه را تعیین نکرده و درحال حاضر 100 میلیارد توکن دوج در بازار در گردش است. از آنجایی که میم کوین ها توکن سوزی ندارند، عرضه‌ی زیاد آنها قیمت پایین میم کوین ها را توجیه میکند.

فقط با یک دلار میتوانید میلیون ها توکن میم بخرید!

چرا Memecoin ها انقدر محبوب شده اند؟

پیدا کردن دلیل اصلی این محبوبیت کمی سخت است! برخی معتقدند همه گیری کرونا باعث رشد بازار ارزهای دیجیتال شد و در پی آن هیاهو، memecoin ها نیز رونق گرفتند و از نظر تنوع و ارزش بازار رشد کردند.

همه چیز با حماسه سهام میم GameStop (GME) and AMC Entertainment (AMC) در اواخر 2020 شرع شد. جایی که جامعه ردیت Reddit قیمت این سهام را در عرض چند ماه تا 100 برابر افزایش داد. بعد از آن ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، با توییت های خود درباره دوج کوین، قیمت آن را در پنج روز بیش از 2000 درصد افزایش داد! و قیمت دوج به بالاترین حد تاریخی خود یعنی 0.73 دلار رسید.

با این حال، در ماه می 2021، ایلان ماسک در یک برنامه تلویزیونی با دوج کوین شوخی کرد و برخی معتقدند کاهش قیمت این رمزارز در پی این صحبت ها بوده است. بسیاری از تریدرها به شیبا اینو (قاتل دوج کوین!) روی آوردند.

دلیل دیگری که سرمایه گذاران به میم کوین ها علاقه دارند قیمت کم آنهاست. Memecoin ها معمولا چند سنت قیمت دارند. قیمت پایین آنها ضعف میم کوین ها را نشان نمیدهد اما داشتن میلیون ها از یک میم خاص با نگه داشتن مقدار کمی بیت کوین یا اتریوم احساس متفاوتی دارد. معامله گران می توانند هزاران یا حتی میلیون ها توکن DOGE، SHIB یا Akita Inu (AKITA) را تنها با چند دلار دریافت کنند.

خطرات سرمایه گذاری در شت کوین ها

شاید شت کوین/میم کوین ها سال 2021 رشد قابل توجهی داشتند، اما مانند همه‌ی ارز های دیجیتال، سرمایه گذاری روی شت کوین ها ریسک مالی بالایی دارد. اول از همه، توکنومیک میم کوین ها میتواند نگران کننده باشد.

به عنوان مثال، بیت کوین را در نظر بگیرید. این بلاکچین، یک اکوسیستم تثبیت شده است و ماهیت کاهش تورم دارد. در سال های اخیر شاهد پذیرش بیشتری هستیم. در مقایسه با بیت کوین، اکثر میم کوین ها تورمی هستند و حداکثر عرضه برای آنها تعیین نشده است. تنها چند میم کوین براساس فناوری ارز دیجیتال اصلی ساخته شده اند. مثلا دوج از لایت کوین مشتق شده است و شیبا روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است.

خطر بعدی سرمایه گذاری در میم کوین ها، جامعه محور بودن آنهاست. نوساناتی که به طور مداوم منجر به صعود و سقوط غیرمنتظره میشوند. چرخه‌ی عمر میم کوین ها عموما کوتاه مدت است. قیمت این رمزارزها یا حمایت افراد مشهور یک شبه صعود میکند و اگر جامعه تصمیم بگیرد به سمت میم کوین جدیدی حرکت کند، به شدت سقوط خواهد کرد.

باید بدانید هم زمان با رشد بازار memecoin ها، پروژه هایی وجود دارند که از این رشد برای کلاهبرداری و اسکم استفاده میکنند. برای مثال، توکن Squid Game (SQUID) که از سریال محبوب نتفلیکس الهام گرفته شده است، در یک هفته بیشتر از 86000 درصد رشد کرد. اما تیم توسعه آن به طور ناگهانی کنار کشید و باعث شد قیمت آن تا 99 درصد کاهش یابد. مسئله‌ی بدتر این بود که دارندگان این توکن، اجازه فروش آن را نداشتند. بنابراین قبل از سرمایه گذاری روی میم کوین ها مراقب این اسکم ها باشید.

میم کوین های انفجاری!

دوج کوین و شیبا اینو در بازار میم کوین ها با بالاترین ارزش بازار پیشرو هستند. پس از موفقیت این دو رمزارز،memecoin های دیگری با تم سگ وارد بازار شدند که در نیمه‌ی دوم 2021 مورد توجه بسیاری از معامله گران بودند.

1. دوج کوین DOGE

Dogecoin (DOGE) در سال 2013 توسط مهندسان نرم افزار Billy Markus و Jackson Palmer ایجاد شد. این ارز از میم یک سگ شیبا اینو الهام گرفته شد و قرار بود یک شوخی برای جلب توجه باشد. به عنوان یک فورک لایت کوین (LTC)، DOGE همان مکانیسم اثبات کار (POW) را اتخاذ می کند و حداکثر عرضه ندارد. درباره دوج کوین بیشتر بدانید.

خرید دوج کوین میم کوین

2. شیبا اینو SHIB

شیبا اینو (SHIB) رقیب DOGE است و اغلب به عنوان “قاتل دوج کوین” شناخته می شود. نام SHIB نیز از یک نژاد سگ ژاپنی الهام گرفته شده است. شیبا توسط یک توسعه دهنده ناشناس به نام Ryoshi در آگوست 2020 ایجاد شد. تفاوت اصلی بین DOGE و SHIB این است که DOGE دارای عرضه محدود 1 کوادریلیون توکن است که 50٪ آن سوخته و به امور خیریه اهدا شده است. اکوسیستم SHIB همچنین شامل یک صرافی غیرمتمرکز و یک بازی NFT است. درباره شیبا اینو بیشتر بدانید.

شیبا میم کوین

3. دوج ایلان مارس ELON

همانطور که از نامش پیداست، ELON از نام مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک و شرکتش SpaceX الهام گرفته شده است. ELON یک فورک از دوج کوین است و 557 تریلیون توکن در گردش دارد. از نوامبر 2021، ELON از زمان راه اندازی خود در آپریل 2021، بیش از 3780٪ افزایش قیمت داشته است. درباره دوج ایلون ELON بیشتر بدانید.

elon میم کوین

4. آکیتا اینو AKITA

بسیاری از سکه های میم دیگر نیز وجود دارند که از نژادهای سگ ژاپنی استفاده می کنند. مثل آکیتا اینو (AKITA)، کیشو اینو (KISHU)، و فلوکی اینو (FLOKI). آکیتا به شدت از DOGE الهام گرفته بود. این توکن در فوریه 2021 در Uniswap به عنوان یک توکن ERC-20 راه اندازی شد.

توکنومیک آن بسیار شبیه به SHIB است. مانند Ryoshi توسعه دهنده SHIB، تیم AKITA 50٪ از کل عرضه خود را در Uniswap قفل کرد، در حالی که 50٪ باقی مانده به Vitalik Buterin، یکی از بنیانگذاران اتریوم ارسال شد.

AKITA تنها عرضه کل 100 تریلیون توکن دارد که 1/10 از کل عرضه SHIB است. آکیتا در ماه می 2021 در کنار سکه های سگی دیگر مورد توجه قرار گرفت و از سوی برخی از اعضای جامعه به عنوان یکی دیگر از «قاتلان دوج کوین» شناخته می شود. درباره ارز آکیتا بیشتر بدانید.

خرید آکیتا میم کوین

5. ساموید کوین SAMO

Samoyedcoin (SAMO) یک پروژه میم کوین سگی است که بر روی بلاک چین Solana ساخته شده است. در زمان راه اندازی، 13 درصد از عرضه SAMO به اعضای جامعه داده شد. طبق وب سایت آنها، نقشه راه SAMO شامل توکن سوزی، airdrop، تبادل غیرمتمرکز (DEX) و ایجاد NFT است. Samoyedcoin اخیراً به دلیل افزایش ناگهانی قیمت محبوبیت پیدا کرده است.

SAMO در عرض یک ماه بیش از 4300 درصد رشد کرد. در اکتبر 2021، قیمت از 0.005 دلار به بیش از 0.22 دلار در حدود 30 روز رسید. درباره ساموید کوین بیشتر بدانید.

خرید SAMO

6. کیشو اینو KISHU

کیشو اینو (KISHU)، یکی دیگر از memecoin های سگی، از زمانی که در آپریل 2021 عرضه شد، رشد چشمگیری داشته است. KISHU مجموعه ای از جوایز مشارکت برای کاربران فعال، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و یک DEX به نام Kishu Swap است. محبوبیت ارز کیشو در حال افزایش است و بیش از 100000 دارنده و ارزش بازار 2 میلیارد دلاری را یک ماه پس از راه اندازی به ثبت رسانده است. درباره کیشو اینو بیشتر بدانید.

خرید کیشو میم کوین

7. سیف مون SAFEMOON

یکی دیگر از تازه‌واردهای Memecoin که از این رالی استفاده کرد SafeMoon (SAFEMOON) بود. سیف مون یک توکن BEP-20 است که در مارس 2021 در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) راه اندازی شد. SAFEMOON به دارندگان بلندمدت پاداش می دهد و افرادی را که توکن را می فروشند با 10% هزینه خروج جریمه می کند. طبق CoinMarketCap، از نوامبر 2021، SAFEMOON دارای بازگشت سرمایه 9418.54٪ است.

خرید شت کوین

به خاطر داشته باشید که میم کوین ها در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان هستند. سرمایه گذاری در این رمزارزها ریسک بالایی دارد. میم کوین ها ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای سقوط کنند، بنابراین هرگز نباید حجم زیادی از سرمایه تان را به آنها اختصاص دهید.

منبع مقاله: بایننس آکادمی

4.6/5 - (5 امتیاز)