امروزه دغدغه اصلی والدین یک کودک از موضوعاتی همچون استعداد یابی، تحصیل مناسب، رشد خلاقیت و … فراتر رفته است. و نگرانی اصلی برای آینده فرزندان مان مسائلی چون امنیت رفاهی، پس انداز بلند مدت و تامین مالی در آینده است. با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در ایران و تورم افسار گسیخته، شاید یک حساب پس انداز ریالی در یک بانک معتبر، دیگر کارایی نداشته باشد. کما اینکه با یک نگاه به گذشته و عملکرد تورمی بانکها و از بین رفتن ارزش حساب های پس انداز جوانان در کمتر از 10 سال، می توان دریافت که یک سرمایه گذاری ریالی نمی تواند پاسخ گوی آینده فرزندمان باشد. پس بهترین راه سرمایه گذاری برای آینده کودکان مان چیست؟ 

سرمایه گذاری در بورس برای کودکان

سرمایه گذاری دلاری منطقی تر است یا ریالی؟

پاسخ به این سوال این روزها بدیهی است. با نگاهی به اتفاقات اقتصادی چند سال اخیر، و شرایطی که برای ارزش پول ملی کشورمان پیش آمده، میتوان مطمئن بود که حساب سپرده ریالی و یا یک بیمه عمر با بازگشت سرمایه 25 ساله، نمی تواند پاسخگوی نیاز فرزندمان برای آینده مالی اش باشد.

از انجا که ارزش ذاتی حساب سپرده ریالی با توجه به نرخ سالانه تورم در ایران، هر روز کمتر می شود، میتوان حدس زد که یک سپرده 1 میلیارد تومانی امروز، برای 10 سال آینده ارزشی برابر با 10 میلیون تومان فعلی خواهد داشت. برای شرکت های بیمه نیز نرخ تورم پیش بینی شده در افق سرمایه گذاری، عدد 15% را در نظر گرفته شده است. این نرخ در مقایسه با واقعیت که عددی نزدیک به 47% تورم سالانه می باشد، ارزش ذاتی سرمایه را از بین می برد. با این تفاصیل:

بهترین روش سرمایه گذاری برای کودکان در سال 1401 چیست؟

در کشورهای پیشرفته والدینی که برای فرزندانشان به دنبال تامین سرمایه در دوران جوانی هستند، معمولا اقدام به خرید سهام می کنند تا با رشد ارزش سهام در بلند مدت بتوانند به نیازهای فردای کودک شان پاسخ دهند. اما در کشور ما با توجه به اتفاقات بازار سهام و نیز ارزش ریالی سهام، این سرمایه گذاری جزو سرمایه گذاری های پر ریسک تلقی می شود.

شاید شنیده باشید که بازار بورس، یکی از پرسودترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران بوده است. اما تجربه خلاف آن را ثابت میکند.

چگونه یک سرمایه گذاری بر پایه دلار داشته باشیم؟

احتمالا در این جستجو، با سپرده های دلاری بانک های داخلی مواجه شده اید. حساب هایی که با سپرده کردن دلار در آن ها نزد بانک، سالانه حدود 1.3 % به شما سود می دهند. اما آیا این روش سرمایه گذاری بازدهی دارد؟ از آنجایی که تحریم بر کشورمان مسلط است و دسترسی شهروندان به خدمات سرمایه گذاری بین المللی محدود (و حتی مسدود!) می باشد، باید برای سرمایه گذاری بلند مدت دلاری برای کودکان مان راه دیگری پیدا کنیم.

سرمایه گذاری دلاری برای کودکان

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال برای آینده کودکان

احتمالا با بالا گرفتن تب سرمایه گذاری در رمز ارزها و به خصوص بیت کوین، با نام و کاربرد آن ها آشنا باشید. رمز ارزها روش جدیدی از سرمایه گذاری را در اختیار همه افراد قرار داده اند. فارغ از منطقه جغرافیای و تحریم، میتوان از بازار ارز های دیجیتال برای سرمایه گذاری بهره برد. بازاری که حدود 12 سال از سن آن می گذرد. شاید برخی از تحلیل گران آن را پر ریسک تلقی کنند. اما آیا واقعا سرمایه گذاری در رمزارز ها پر ریسک است؟

سرمایه گذاری در بیت کوین برای کودکان

با نگاهی به روند قیمتی رمز ارزها متوجه میشویم که از سال 2012 تاکنون، رشدی نزدیک به 10.000% را تجربه کرده اند. این میزان رشد فقط در بازار رمزارز ها و در همین مدت زمان نسبتا کوتاه اتفاق افتاده است. تحلیلگرانی که از این بازار به عنوان یک بازار پر ریسک یاد می کنند، اشاره به بازه های زمانی کوتاه مدت دارند و اگر نگاهی بلند مدت به این روش سرمایه گذاری بیاندازیم، متوجه می شویم که در بلند مدت همواره سود ده بوده اند. 

سرمایه گذاری در بازار طلا

فرض می کنیم که شما برای بلند مدت قصد دارید به سرمایه گذاری در بازار طلا بپردازید و پس از 10 الی 20 سال از این سرمایه گذاری برای فرزند خود تامین مالی انجام دهید. طلای جهانی تاکنون محدود به معادنی بوده که در آن به استخراج مشغول بوده اند. اگر معادن جدیدتری کشف شود چه اتفاقی می افتد؟ اگر آلیاژ جدیدتری کشف شود که تمام کاربری های طلا را داشته باشد و قیمت تمام شده پایین تری نیز داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟ می توان گفت که ارزش ذاتی طلا وابسته به میزان طلای موجود در معادن فعلی بوده و ارزش کاربردی آن نیز وابسته به صنایعی است که فعلا از طلا برای تولیداتشان استفاده می کنند. پس دور از منطق نیست که بگوییم طلا می تواند روزی ارزش خود را از دست بدهد.

چرا از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال یاد میشود؟

در حال حاضر حدود 19 میلیون از 21 میلیون بیت کوین موجود در جهان استخراج شده و این تعداد تمام شدنی است. به این معنا که فقط و فقط 21 میلیون بیت کوین در جهان می تواند وجود داشته باشد. 

خاصیت ضد تورمی بیت کوین

رشد ارزش تورمی به این معناست که هرچه تقاضا برای بیت کوین افزایش یابد، عرضه آن افزایش نخواهد یافت. بنابراین میتوان به بیت کوین به چشم یک دارایی ضد تورمی نگاه کرد. از طرفی بیت کوین پایه و اساس تکنولوژی فعلی است که به آن صنعت بلاکچین می گویند. ارزش کاربردی آن به رشد هرچه بیشتر سرعت تکنولوژی وابسته است. درست مانند صنعت اینترنت که روزی آن را طرحی شکست خورده تلقی می کردند و اکنون پایه اصلی تمامی مشاغل جهان محسوب میشود.

پایه دلاری بودن ارز های دیجیتال

هر فرد برای خرید بیت کوین نیاز دارد پولی را برای آن پرداخت کند. این پول بر اساس دلار محاسبه می شود و قیمت لحظه ای آن را تعیین می کند. این بدان معناست که اگر شما سرمایه ریالی برای خرید بیت کوین اختصاص دهید و آن را تا مدت چند سال برای یک سرمایه گذاری بلند مدت نگهداری کنید، ریسک نوسانات قیمت دلار را ندارید. به زبان ساده شما با دلار خرید می کنید. این خاصیت پایه دلاری بودن معاملات، به ما که در شرایط تورمی خاصی هستیم، این امکان را می دهد که خطرات ناشی از کم ارزش شدن پول ملی را از سرمایه خود حذف کنیم و با خیالی آسوده تر به فکر آینده کودکان مان باشیم.

چرا سرمایه گذاری در بیت کوین برای کودکان روشی امن است؟

اگر به لیست سرمایه گذاران بیت کوین نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که شرکت های سرمایه گذاری بزرگی همچون Grayscale، Microstrategy و بزرگترین کمپانی سرمایه گذاری جهان یعنی Bridge Water نیز بر روی این دارایی جهانی سرمایه های هنگفتی را قرار داده اند. این درحالی است که چشم انداز سرمایه گذاری آنها نیز بیشتر از 10 سال است. این موضوع نشان از درک بالای این سرمایه گذاران و پول های هوشمندی است که بر تکنولوژی آینده ورود کرده اند. آنها می خواهند جزو اولین کسانی باشند که در آینده نه چندان دور از آنها به عنوان مالکان این صنعت یاد شود.

سخن آخر..

با توجه به این که هم اکنون در سراسر جهان والدین با استفاده از صندوق های سرمایه گذاری بلند مدت، برای تامین آینده کودکان شان اقدام به پس انداز می کنند، بدیهی است که ما نیز به فکر آینده فرزندان خود باشیم. یادتان باشد با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی موجود در ایران، انتخاب مسیری صحیح برای تامین آینده فرزندان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین با تحقیق بیشتری سرمایه گذاری کنید..

4.7/5 - (3 امتیاز)